måndag 13 augusti 2012

Gästinlägg från Rickard på Rakknivsbloggen

Det har florerat rykten om att jag Admin för rakknivsbloggen har börjat med en rakmaskin på grund av att bloggen inte har blivit uppdaterad på ett tag. Jag kan lugna er alla med att det är enbart lögn. Däremot har bloggen blivit kapad och det är lättare sagt än gjort att få tillbaka den. Dessutom har den som kapat den inte ens haft vett att uppdatera med nya intressanta poster. Så shavingroom.se låter mig skriva på deras blogg så länge.

Då och då får jag ett mail från en läsare som som undrar om deras nyköpta rakkniv är tillräckligt vass som de köpt från shavingroom.se. Hittills har alla fall varit de vanliga felen man gör när man börjar sin rakknivsresa. Så här kommer kommer några enkla steg för att se om det är rakkniven som är slö eller om det är raktekniken som bör förfinas:

Alla rakknivar som shavingroom.se säljer har blivit handslipade efter de lämnat fabriken och innan de skickas ut till kunden, om man inte väljer att man vill ha den orörd.

Rakkniven tar/skär inte av alla skäggstrån:
Kolla vinkeln, den skall vara mycket spetsigare en vad man tror och ser på film. Vinkel skall bara ligga mellan 10%-30%.

Jag får en rejäl rakbränna och ser ut som en tomat i ansiktet:
Du har med största sannolikhet för stort tryck när du rakar dig. När man använder multibladshyvar så måste man trycka och gno som om man tvättar kläder för hand. Rakkniven skall bara glida mot huden och eggen skall gör jobbet. Var vaksam på vart du får rakbrännan och tänk på trycket.

Rakkniven klarar inte av det hängande hår testet.
Det finns massor av test, problemet med dem alla är att man måste veta hur en vass rakkniv skall bete sig vid dem. När det kommer till hårtestet så är det 50% teknik. Sedan är det väldigt olika från hår till hår. Tar jag min sons babyfjun till hår så spelar det ingen roll hur vass rakkniven är, håret går ändå inte av. Tar jag däremot ett hår från min billiga grävlingsborste så lyckas jag få av det även fast eggen är väldigt slö och skulle jag försöka mig på en rakning så skulle det bli allt annat än skönt.

Tar jag min sambos hår och med rätt teknik så vet jag att min rakkniv bara behöver striglas och sedan kommer den ge en underbar rakning!

Mvh
Rickard
Rakknivsbloggen

1 kommentar:

  1. Synd att sidan blivit kapad, men du får gärna vara mera aktiv på forumet, du är saknad! :)



    /Thebelfry

    SvaraRadera